Sammenhæng og overgang

Indhold og mål i Tidlig SFO

Pædagogiske mål for Tidlig SFO:

•  At førskolebørnene får en tryg overgang fra børnehavedelen til SFO/ skoledelen
  •  At give børnene en særlig velkomst og introduktion til SFO og skolelivet
  •  At børnene bliver fortrolige med de fysiske rammer, rytmen, normer og regler i skoledelen inden den   egentlige skolestart i august.
  •  At børnene bliver fortrolige og trygge ved de flere og ”nye” voksne i vores børneunivers.
  •  At børnene omstiller sig til en ny og anderledes hverdag, som giver overskud til at koncentrere sig om den kommende skolestart, og gøre den til en spændende og positivt udfordrende oplevelse.
  •  At børnene styrker og udvikler deres relationer med hinanden, skolevenner og de øvrige børn på skolen i de nye sammenhænge de nu indgår i.
  •  At børnegruppen indgår i højere grad i forpligtende læringsfællesskaber, der giver mod til og forudsætninger for at lære.

Mål for det enkelte barn:

•  Barnet oplever skolestart ikke er et decideret skifte af hverdagen, men en overgang i en   sammenhængende verden mellem børnehave, SFO og skole.
  •  Barnet styrker og udvikler sine nuværende relationer i deres fælles nye kontekst.
  •  Barnet udvikler relationer og får et tilhørsforhold til kommende klassekammerater.
  •  Barnet bliver fortrolig med personalet og dagligdagen og får en spirende faglig nysgerrig tilgang til   skolelivet.
  •  Barnet får øvet sin selvstændighed og selvhjulpenhed – med tøj, toilet o.l.
  •  Barnet udvikler sig i forhold til at modtage og omsætte fælles beskeder til relevante handlinger.
  •  Barnet udvikler egen ansvarlighed – rydde op, huske tøj, give besked, færdes fortroligt indenfor skolens   rammer og i skolegården.

Indhold i Tidlig SFO:
Vores udgangspunkt for planlægningen af arbejdet i Tidlig Sfo er børnehavernes læreplaner og viden omkring før-skolegruppen. Derud fra tilrettelægges alderssvarende og aktiviteter relevante for den givne børnegruppe. F.eks. tegne, male, bygge, højtlæsning, fordybelse i emner og temadage, små skoleopgaver og kreative værksteder. Faste aktiviteter: ture og bevægelse.

Tidlig SFO vil stifte kendskab til skolen gennem alle skolens vanlige aktiviteter f.eks. morgensang, komme på biblioteket, og bruge gymnastiksal.

Vi prioriterer legen højt, fordi gennem leg lærer børn mange færdigheder og får erfaringer, som er værdifulde i deres videre udvikling. Legen har stor betydning for børnenes sociale og personlige udvikling. Børnene indtager gennem legen de nye
rammer, de lærer gensidig respekt, at lytte til hinanden og at kunne samarbejde på
nye måder end da de gik i børnehave.

Børnegruppen:
Sammensætningen af børnegrupperne er ikke ens og børnene kommer med hver
deres forudsætninger for at deltage i deres nye klassefællesskab. Nogle er langt
fremme i forhold til at lære bogstaver og tal og selvhjulpenhed, andre børn har i
højere grad brug for støtte til at udvikle basal tryghed og skabe nye relationer, andre
igen har særlige pædagogiske indsatser omkring deres sociale kompetencer, andre
ingen har måske et fysisk handicap. Alle børn har hver deres historie i forhold til
hvordan de netop bidrager positivt i fællesskabet. Denne historie styrkes i Tidlig Sfo,
med de gode historier forældre og pædagoger fortæller børnene, i forhold til hvordan
hver enkelt indgår ligeværdigt i børnefællesskabet. Fælles for alle børnene i Tidlig Sfo
er at de skal lære samarbejde med nye voksne og hinanden i deres nye
børnefællesskab. De skal i længere tid kunne vente på tur, række hånden op , tie
stille, sidde stille , tale ordentligt osv. Børnegruppen skal på relativt kort tid
indarbejde nogle nye vaner og rutiner, så deres nye hverdag bliver et
læringsfællesskab der virker i deres kommende børnehaveklasse.

At tro på sig selv og blive fagligt nysgerrig

Hvad vil det sige at lære og lære?

Vi bruger tiden i Tidlig Sfo til at styrke børnenes egne og fælles sociale kompetencer.
Dette igennem børnenes egne oplevelser af hvornår de lykkes og gør hvad der
forventes af dem.
Det er afgørende at alle børn oplever, hvad de er gode til, hvad de har behov for at
blive bedre til samt får hjælp til at løse eventuelle udfordringer. Børnene skal tilbydes
et læringsmiljø, hvor de oplever og ser sig selv som kompetente og brugbare
relationer for hinanden. At være tryg, at kende regler og rammer og kunne bruge
dem, er grundlaget for at give dem overskud til at blive fagligt nysgerrig. De voksne
pædagoger og forældre, der lærer børnene strategierne for at lære, opleve og begå
sig i fællesskabet i Tidlig Sfo, er grundlaget for den faglige læring kan udbygges, når
børnene starter i børnehaveklassen.